Visie op sales / Vertrouwensformule
Geloofwaardigheid:
- Woorden: ‘wat hij zegt over… kan ik vertrouwen’.
- Expertise: op inhoud.
- Grotendeels rationeel.
Betrouwbaarheid:
- Daden: ‘ik kan ervan uitgaan dat hij….’.
- Grotendeels rationeel.
- Het verbindt woorden en daden, bedoelingen en acties.
Kwetsbaarheid:
- Emoties: ‘ik voel me op mijn gemak als ik over ….praat’.
- Kwetsbaarheid is nodig om op emotioneel niveau verbinding te maken met de klant.
- Kwetsbaarheid vergt risico; ik laat wat van mezelf zien, de ander kan dit beantwoorden (intimiteit groeit) of niet (geeft zijn intimiteitsgrens aan).
Egocentriciteit
- Motieven: ik kan ervan uitgaan dat hij zich bekommert om….’.
- In hoeverre ben ik bezig met mijn agenda versus zijn agenda?
- Het betreft alles waardoor we op onszelf zijn gefocust i.p.v. op de klant.