We zijn het stadium van kansen in de keten voorbij – de consument verwacht verantwoording van de leverancier – zonder het te moeten / hoeven vragen.
Door deze vraag van de consument en om onderscheidend te zijn worden er steeds meer concepten in de markt gezet waarbij de hele keten betrokken is. We zitten in een transformatie van “Silo-denken” naar “Keten-denken”. In de samenwerking zijn er gezamenlijke en strijdige belangen en moet er onderhandeld worden.
Onderhandelingen die zich als volgt kenmerken:
- Win-Win
- Constructief
- Lange termijn focus
In deze training staan de 5 stappen van de Harvard win – win onderhandelingsmethode centraal.
- Scheid de mensen van het probleem
- Richt je op belangen, niet op standpunten
- Zoek naar oplossingen in wederzijds belang
- Dring aan op objectieve criteria
- Denk aan je beste alternatief zonder overeenstemming
Doelgroep
- Een ieder die samenwerkt in de keten en beter wil onderhandelen
Voordelen
Als onderhandelaar ben je in staat win-win te onderhandelen volgens de 5 stappen van de Harvard Negotiation Methode (win-win onderhandelen).
- Je hebt controle over je emoties (scheid de mensen van het probleem)
- Je focust op achterliggende belangen waardoor je de taart vergroot (richt je op de belangen, niet op standpunten)
- Je durft creatief te zijn (zoek naar oplossingen in wederzijds belang)
- Je onderzoekt samen wat goede criteria zijn (dring aan op objectieve criteria)
- En je bent je bewust van je onderhandelingspositie en durf je grenzen aan te geven. (denk aan je beste alternatief zonder overeenstemming)
Programma (thema’s)